Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Hospodářská zvířata zažívají transporty smrti. Kdy řekneme STOP?

1. 03. 2015 10:57:08
Případy týrání zvířat i psích „množíren“ vyvolávají mezi lidmi velký rozruch. Děsivé případy, kdy je němým tvářím, které se nemohou bránit, ubližováno, se však netýkají jen domácích zvířat. Ale v mnohých případech i zvířat hospodářských. Zásadní problém, na který upozorňuje i řada nejrůznějších iniciativ, vidím v délce transportu hospodářských zvířat. Ten totiž mnohdy přesahuje hranice únosnosti.

Zvířata jsou převážena napříč Evropou, prakticky jako zboží. Za vše mluví čísla. Za první polovinu roku 2012 jsme vyvezli 39 543 prasat do Maďarska, nebo 12 868 kusů skotu do Nizozemska. V žádném případě se tak nejedná o malé počty. Vzhledem k tomu, že mnoho dopravců nedodržuje s vidinou vyššího zisku předepsané normy, zvířata jsou na sebe namačkaná, trpí stresem a často dochází k jejich zranění. Díky neexistujícímu omezení doby transportu, jsou nucena balancovat při jízdě bez odpočinku klidně desítky hodin, a to za každého počasí. V létě tedy mohou trpět přehřátím a v zimě mrazem.

Tyto podmínky jsou hrozivé pro zvířata, ale v konečném důsledku i pro lidi. Díky okolnostem transportu hrozí, že zvířata se nakazí nejrůznějšími nemocemi. A budeme-li se na situaci dívat antropocentricky, v konečném důsledku to může ohrozit právě i lidské životy. Například ve Velké Británii se díky těmto převozům a obchodování na trzích, enormně rozšířila slintavka a kulhavka.

I když Česká republika byla v některých ohledech napřed před evropskými nařízeními, rozhodně to pro vyřešení situace nestačí. Česká Státní veterinární správa totiž už v roce 2004 zavedla povinné školení pro řidiče a posádky transportních vozidel. Tento krok podnikla jako první země EU.

Plně podporuji snahu mnoha organizací, které chtějí uzákonit maximální délku trvání převozu hospodářských zvířat na osm hodin. Pro je i Evropský parlament, který o věci několikrát hlasoval. Buďto chtěl prosadit osmihodinovou maximální délku anebo maximální možnou vzdálenost přepravy, a to na 500 kilometrů.

I když tyto kamiony směřují buďto na jatka nebo na další výkrm zvířat, dopřejme jim důstojnost. Dopřejme jim to, o čem sami tak často mluvíme. Díky Schengenskému prostoru a dalším finančním zvýhodněním EU se bude se zvířaty obchodovat na velké vzdálenosti ještě více. Proč nejsou zvířata odvezena na jatka nebo dokrmována v lokalitě, ze které pochází? Opět díky penězům, protože jsou převážena stovky kilometrů tam, kde je to levnější. Za naši „konzumní společnost“ trpí němé tváře. Jedině změna legislativy umožní říct STOP transportům smrti.

Autor: Marek Černoch | neděle 1.3.2015 10:57 | karma článku: 20.81 | přečteno: 610x


Další články blogera

Marek Černoch

Evropa pod náborem teroristických útoků

Evropou otřásl další brutální teroristický útok. Dočkáme se už konečně adekvátní reakce evropských politiků?

23.5.2017 v 12:16 | Karma článku: 35.64 | Přečteno: 1191 | Diskuse

Marek Černoch

Hrozí nám absolutní ztráta soukromí?

Evropská unie chystá v tichosti změnu zákona, podle kterého bude mít policie právo číst naše zprávy přes chat.

31.3.2017 v 17:41 | Karma článku: 34.75 | Přečteno: 899 | Diskuse

Marek Černoch

Žijeme snad v době, kdy se za pravdu trestá?

Evropský parlament zrušil poslaneckou imunitu šéfce Národní fronty Marine Le Penové. Policie zahájila vyšetřování poté, co Le Penová zveřejnila záběry z vražd páchaných islámskými radikály.

6.3.2017 v 13:05 | Karma článku: 41.83 | Přečteno: 1651 | Diskuse

Marek Černoch

Incident indického Boeingu 777 nad ČR očima bývalého pilota Boeingu

Dopravní letadla mají minimálně dvě rádia (vysílačky), mají tzv. odpovídač sekundárního radaru (díky kterému jsou vidět na radaru) a další systémy, kterými jsou schopny komunikovat s řízením letového provozu nebo nebo s dispečinke

22.2.2017 v 15:20 | Karma článku: 35.17 | Přečteno: 2203 | Diskuse

Další články z rubriky Politika

Jiří Šedivý

Téze: Generální štáb AČR

Nově ustanovený Náčelník Generálního štábu do funkce gen.por.Opata deklaroval několik svých priorit pro své funkční období počínající dnem 1. května 2018. Většina z nich se týká organizačních záležitostí.

19.7.2018 v 15:00 | Karma článku: 6.74 | Přečteno: 199 | Diskuse

Zdeněk Steinbauer

Styděl jsem se, že jsem z nesolidární České republiky........

Poprvé v životě jsem se styděl, že jsem z České republiky. Když jsem psal na facebookové stránce příznivců fotbalistů Belgie na MS, tak když jsem uvedl odkud jsem,

19.7.2018 v 14:23 | Karma článku: 14.71 | Přečteno: 1136 |

Lenka Hoffmannová

Ve světě žije je 20 tisíc palestinských "uprchlíků" a ne 5,1 milionu

Členové Kongresu požadují, aby ministerstvo zahraničí zveřejnilo skutečný počet "uprchlíků" po izraelské válce za nezávislost v roce 1948, kterýžto údaj ostře kontrastuje s počtem palestinských "uprchlíků" uváděným doposud OSN.

19.7.2018 v 13:39 | Karma článku: 22.27 | Přečteno: 547 | Diskuse

Patrik Manev

Neexistující dialog

Česká republika se nachází v komunikační propasti mezi ať již mezi liberalisty, konzervativci, tak i extremisty. Jak se to stalo? A lze vůbec tento problém vyřešit?

19.7.2018 v 8:05 | Karma článku: 6.30 | Přečteno: 214 | Diskuse

Jan Bartoň

Právo na migraci jako základní lidské právo je nesmysl

Jednání o migraci na půdě OSN spěje údajně ke „zdárnému konci“. Podle českého ministerstva zahraničí jde o „nezávazný koncept“. Proč tedy z jednání už loni odstoupily Spojené státy a nyní se chystá k témuž Maďarsko?

19.7.2018 v 8:00 | Karma článku: 44.50 | Přečteno: 3958 | Diskuse
Počet článků 102 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1577

Dopravní pilot a v současnosti poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Veřejně činný. Osobní stránky www.marekcernoch.cz





Najdete na iDNES.cz