Hospodářská zvířata zažívají transporty smrti. Kdy řekneme STOP?

1. 03. 2015 10:57:08
Případy týrání zvířat i psích „množíren“ vyvolávají mezi lidmi velký rozruch. Děsivé případy, kdy je němým tvářím, které se nemohou bránit, ubližováno, se však netýkají jen domácích zvířat. Ale v mnohých případech i zvířat hospodářských. Zásadní problém, na který upozorňuje i řada nejrůznějších iniciativ, vidím v délce transportu hospodářských zvířat. Ten totiž mnohdy přesahuje hranice únosnosti.

Zvířata jsou převážena napříč Evropou, prakticky jako zboží. Za vše mluví čísla. Za první polovinu roku 2012 jsme vyvezli 39 543 prasat do Maďarska, nebo 12 868 kusů skotu do Nizozemska. V žádném případě se tak nejedná o malé počty. Vzhledem k tomu, že mnoho dopravců nedodržuje s vidinou vyššího zisku předepsané normy, zvířata jsou na sebe namačkaná, trpí stresem a často dochází k jejich zranění. Díky neexistujícímu omezení doby transportu, jsou nucena balancovat při jízdě bez odpočinku klidně desítky hodin, a to za každého počasí. V létě tedy mohou trpět přehřátím a v zimě mrazem.

Tyto podmínky jsou hrozivé pro zvířata, ale v konečném důsledku i pro lidi. Díky okolnostem transportu hrozí, že zvířata se nakazí nejrůznějšími nemocemi. A budeme-li se na situaci dívat antropocentricky, v konečném důsledku to může ohrozit právě i lidské životy. Například ve Velké Británii se díky těmto převozům a obchodování na trzích, enormně rozšířila slintavka a kulhavka.

I když Česká republika byla v některých ohledech napřed před evropskými nařízeními, rozhodně to pro vyřešení situace nestačí. Česká Státní veterinární správa totiž už v roce 2004 zavedla povinné školení pro řidiče a posádky transportních vozidel. Tento krok podnikla jako první země EU.

Plně podporuji snahu mnoha organizací, které chtějí uzákonit maximální délku trvání převozu hospodářských zvířat na osm hodin. Pro je i Evropský parlament, který o věci několikrát hlasoval. Buďto chtěl prosadit osmihodinovou maximální délku anebo maximální možnou vzdálenost přepravy, a to na 500 kilometrů.

I když tyto kamiony směřují buďto na jatka nebo na další výkrm zvířat, dopřejme jim důstojnost. Dopřejme jim to, o čem sami tak často mluvíme. Díky Schengenskému prostoru a dalším finančním zvýhodněním EU se bude se zvířaty obchodovat na velké vzdálenosti ještě více. Proč nejsou zvířata odvezena na jatka nebo dokrmována v lokalitě, ze které pochází? Opět díky penězům, protože jsou převážena stovky kilometrů tam, kde je to levnější. Za naši „konzumní společnost“ trpí němé tváře. Jedině změna legislativy umožní říct STOP transportům smrti.

Autor: Marek Černoch | neděle 1.3.2015 10:57 | karma článku: 21.00 | přečteno: 625x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Jiří Žamboch

Prokazatelně lživý titulek o spotřebitelské náladě:

Titulek Seznam Zprávy: "Blbá nálada ustupuje, Češi se cítí ekonomicky nejlépe za tři a půl roku" znamená, že autor neumí napočítat do tří (let). Důkazem jeho lživosti jsou přitom informace přímo z článku.

29.3.2024 v 9:14 | Karma článku: 24.94 | Přečteno: 353 | Diskuse

Michal Sabó

Nechte nám Mrazíka! Proč Češi stále milují Rusko a staré časy?

Česká veřejnost je rozdělena na dvě poloviny. Jedna podporuje Ukrajinu, druhá si stojí za Ruskem. Co vede lidi k hájení tyranie?

29.3.2024 v 6:45 | Karma článku: 23.20 | Přečteno: 956 | Diskuse

Jiří Žamboch

Putinovo dnešní vojenské srovnání NATO a Ruska záměrně kulhá.Situace Ruska je o dost lepší

Dnešní srovnání NATO Putinem dalším chytrým Putinovým tahem.Prohlášení "Rusko vydává desetkrát méně na obranu než Spojené státy, tak je ruský útok na NATO nesmyslný." má ukolébat veřejnost evropských členů NATO.Je to však jinak.

28.3.2024 v 20:10 | Karma článku: 15.68 | Přečteno: 425 | Diskuse

Jan Pavelec

ČR má se svým upoceným pojetím liberalismu 200 let zpoždění.

Podle Listiny základních práv a svobod se Česká republika nesmí vázat na jakoukoliv výlučnou ideologii či náboženské vyznání, a podle Ústavy má být státem sociálním, nikoliv (neo)liberálním.

28.3.2024 v 15:50 | Karma článku: 15.00 | Přečteno: 254 | Diskuse

Jan Bartoň

Přichází nový věk – volíme mezi tragédií a realismem

Pan Václav Vlk starší uveřejnil skvělý komentář k současné mezinárodní situaci pod titulkem Přichází nový věk tragédie. Abychom předešli tragédii, musíme zvolit realismus.

28.3.2024 v 10:00 | Karma článku: 29.96 | Přečteno: 676 | Diskuse
Počet článků 102 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1588

Dopravní pilot a v současnosti poslanec Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. Veřejně činný. Osobní stránky www.marekcernoch.cz

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200 čtverečních metrů musí mít...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...